Με νέο αναβαθμισμένο προφίλ, τα κολέγια διεκδικούν, από θέση ισχύος πια, τη θέση που τους ανήκει στον χώρο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Μετά και την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, τόσο τα πτυχία των αποφοίτων τους όσο
και οι παρεχόμενες σπουδές αποκτούν κύρος και αξιοπιστία.
Η επιλογή των ιδρυμάτων αυτών από τους νέους που δεν καταφέρνουν να μπουν στο πανεπιστήμιο δεν θα είναι πια υποχρεωτικός μονόδρομος ούτε λύση ανάγκης, αλλά ένας τρίτος, πιο ασφαλής δρόμος για επαγγελματική αποκατάσταση.
Για τους 30.000 αποφοίτους των κολεγίων ανοίγονται πλέον νέοι δρόμοι, κυρίως στην αγορά εργασίας, αφού τώρα εκτός από τον ιδιωτικό τομέα μπορούν να διεκδικήσουν εργασία και στον δημόσιο τομέα, μέσω της συμμετοχής τους στο ΑΣΕΠ.
Μετά και την υπουργική απόφαση που προσδιόρισε το νέο θεσμικό πλαίσιο των κολεγίων, τα ιδρύματα αυτά αξιολογήθηκαν στο σύνολό τους από το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης (ΕΚΕΠΙΣ), έπειτα από ενδελεχείς ελέγχους, που επικεντρώθηκαν κυρίως στην ποιότητα των σπουδών. Ετσι, ο χώρος αυτός της εκπαίδευσης, που για πολλά χρόνια ήταν, σε κάποιο βαθμό τουλάχιστον, ανεξέλεγκτος και αμφισβητούμενος, ξεκαθάρισε και επανακαθορίστηκε με όρους που θέσπισε η πολιτεία στο πλαίσιο και της κοινοτικής νομιμότητας.
Τα κολέγια υποχρεούνται πλέον να υποβάλλουν αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών, εγκεκριμένο από το ξένο συνεργαζόμενο ίδρυμα, και βεβαίωση αξιολόγησής τους από την εθνική αρχή διασφάλισης ποιότητας ή όποιον άλλο αρμόδιο φορέα της χώρας όπου εδρεύει το πανεπιστήμιο.
Υστερα από τις εξελίξεις αυτές, μένει τώρα να δούμε ποια τύχη θα έχουν οι προσπάθειες των κολεγίων να φτάσουν σε πλήρη ακαδημαϊκή αναγνώριση των χορηγούμενων από τα ξένα πανεπιστήμια πτυχίων τους. Στον ΔΟΑΤΑΠ υπάρχουν ήδη αιτήσεις αποφοίτων κολεγίων οι οποίοι έχουν στα χέρια τους ευρωπαϊκά πανεπιστημιακά πτυχία, αποκτηθέντα από κολέγιο συνεργαζόμενο με πανεπιστήμιο της Ε.Ε. Η περσινή απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, η οποία επικυρώθηκε μάλιστα και από το Διοικητικό Εφετείο, υποχρεώνει τον ΔΟΑΤΑΠ να εξετάζει ανάλογες αιτήσεις, εφόσον οι απόφοιτοι είναι κάτοχοι ευρωπαϊκών πτυχίων.
Με νέο πλαίσιο λειτουργίας, με τακτικούς ελέγχους από το κράτος, με αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ιδρυμάτων εκείνων που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια, ένας νέος δρόμος φαίνεται να ανοίγει για τα κολέγια.
Με μεγάλη ευκολία θα μπορούσε να πει κάποιος πως το 2010 είναι η χρυσή χρονιά των κολεγίων, αφού δύο σημαντικά γεγονότα σημάδεψαν την πορεία τους και επανακαθόρισαν το μέλλον τους.
Το ένα έλαβε χώρα τον περασμένο Απρίλιο. Μιλάμε για την απόφαση του ΣτΕ να εγκρίνει το προεδρικό διάταγμα με το οποίο ενσωματώθηκε η κοινοτική οδηγία σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων κολεγίων συνεργαζόμενων με πανεπιστήμια της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Το δεύτερο έλαβε χώρα τον περασμένο Ιούνιο. Είναι η υπουργική απόφαση που επαναπροσδιορίζει το πλαίσιο λειτουργίας των κολεγίων. Αυτή καταργεί τον όρο «κολέγιο», τα ονομάζει πλέον Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης (ΚΕΜΕ) και καθορίζει εκ νέου, όλες τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία τους. Είναι σημαντικό ότι όσον αφορά τον τίτλο «κολέγια», η υπουργική απόφαση διασαφηνίζει ότι δεν υποχρεούνται τα ιδρύματα να τον διαγράψουν αλλά να συμπληρώσουν τη λέξη «ΚΕΜΕ», καθώς με τον τρόπο αυτό προσδιορίζεται η εκπαιδευτική τους βαθμίδα, που τα εντάσσει στη μεταλυκειακή εκπαίδευση.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο φτιάχτηκε έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στα δεδομένα της κοινοτικής νομιμότητας και βάσει αυτού θα χορηγούνται από δω και στο εξής όλες οι νέες άδειες λειτουργίας των κολεγίων. Παράλληλα ενισχύεται ο εθνικός έλεγχος στην πιστοποίηση των σπουδών των παρεχόμενων από τα κολέγια, ώστε η λειτουργία τους να ισορροπεί μεταξύ των κοινοτικών και των εθνικοσυνταγματικών επιταγών. Για την αρχή μιας νέας εποχής στα κολέγια έκανε λόγο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων Κων. Καρκανιάς, αφού οι εξελίξεις αυτές σηματοδοτούν ουσιαστικά μια νέα τάξη πραγμάτων στη βαθμίδα αυτή της μεταλυκειακής εκπαίδευσης, που εδώ και 20 χρόνια ήταν βυθισμένη σε ένα θολό τοπίο λειτουργίας, με αμφιλεγόμενο πρόγραμμα και τίτλους σπουδών.
Το τοπίο στον συγκεκριμένο χώρο ξεκαθάρισε πλήρως και μάλλον οριστικά μετά τη χορήγηση αδειών λειτουργίας σε 33 κολέγια από τα 40 που είχαν υποβάλει σχετικές αιτήσεις. Οι άδειες αυτές χορηγήθηκαν ύστερα από σχολαστικούς ελέγχους που διενήργησε το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης (ΕΚΕΠΙΣ), που είναι πλέον αρμόδιο για την αδειοδότηση και την πιστοποίηση των κολεγίων. Το ίδιο Κέντρο, όπως ορίζει πλέον ο νέος νόμος, θα διενεργεί τακτικούς ελέγχους στα κολέγια, προκειμένου να παρακολουθεί τις συνθήκες λειτουργίας τους. Ο έλεγχος που διενήργησε το ΕΚΕΠΙΣ εστιάστηκε σε τρία επίπεδα: στην πληρότητα των συμβάσεων, στα προγράμματα των σπουδών (εκείνων των ιδρυμάτων που δεν συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια) και στα κτηριολογικά κριτήρια.
Σε ό,τι αφορά τώρα τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, ύστερα από πάρα πολλά χρόνια και τεράστια πρόστιμα που επιβλήθηκαν στη χώρα μας για τη μη εφαρμογή κοινοτικών οδηγιών, η εικόνα, όπως αναμενόταν άλλωστε, αντιστράφηκε πλήρως. Η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας για αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων κολεγίων που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια δημουργει νέα δεδομένα στην αγορά εργασίας και αναβαθμίζει τα πτυχία των αποφοίτων των ιδρυμάτων αυτών.
Η απόφαση αυτή ανοίγει για τους 30.000 αποφοίτους των κολεγίων την πόρτα τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, αφού αποκτούν δικαίωμα συμμετοχής στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ.
Μέχρι το 2013, αρμόδιο όργανο για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων κολεγίων συνεργαζόμενων με ξένα πανεπιστήμια θα είναι το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ), που θα συσταθεί εκ νέου. Στο ΣΑΕΠ θα υποβάλλει ο ενδιαφερόμενος τη σχετική αίτηση αναγνώρισης, το πτυχίο από πανεπιστήμιο χώρας της Ε.Ε. (τα κολέγια χορηγούν μόνο βεβαιώσεις) και βεβαίωση αρμόδιου φορέα για τα επαγγελματικά δικαιώματα που έχει στη χώρα όπου είναι η έδρα του πανεπιστημίου. Βασική προϋπόθεση άλλωστε για να μπορέσουν οι πτυχιούχοι κολεγίων να τύχουν αναγνώρισης των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων, είναι να έχουν λάβει προηγουμένως την άδεια άσκησης επαγγέλματος από τη χώρα προέλευσης του τίτλου σπουδών.
Το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) θα γνωμοδοτεί εντός τριών μηνών στις σχετικές αιτήσεις αναγνώρισης, ενώ θα μπορεί, εάν κρίνει σκόπιμο, να υποβάλλει τον υποψήφιο για αναγνώριση σε δοκιμασία επάρκειας ή να του επιβάλλει αντισταθμιστικά μέτρα, όπως άσκηση προσαρμογής έως και 3 χρόνια, ειδικά στις περιπτώσεις που αφορούν εκπαίδευση αποκτηθείσα σε διάστημα μικρότερο από αυτό που απαιτείται στη χώρα μας.
Προκειμένου οι απόφοιτοι των κολεγίων να αποκτήσουν δικαίωμα αίτησης για αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων θα πρέπει να εγγραφούν σε επαγγελματική ένωση, εφόσον υπάρχει αυτή, στη χώρα του πανεπιστημίου από το οποίο αποφοίτησαν. Εάν δεν υπάρχει επαγγελματική ένωση, θα πρέπει να προσκομίσουν βεβαίωση για τα επαγγελματικά τους δικαιώματα από σχετικό οργανισμό (κάτι σαν τον αντίστοιχο με τον δικό μας ΔΟΑΤΑΠ).
Από το 2013, η ευθύνη για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων θα μεταφερθεί στα επιμελητήρια και στις επαγγελματικές και επιστημονικές ενώσεις. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει συσταθεί και ο αρμόδιος φορέας για την πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων, καθώς όλοι οι τίτλοι σπουδών θα ενταχθούν στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.
Ενα ερώτημα το οποίο εύλογα απασχολεί τους αποφοίτους των κολεγίων είναι εάν η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων θα έχει ή όχι αναδρομική ισχύ. Το προφανές είναι ότι η αναγνώριση αυτή θα καλύψει τους αποφοίτους από το έτος 1989, αφού τότε υπογράφηκε η πρώτη Ευρωπαϊκή Οδηγία, η 48/1989. Αλλωστε, όλες οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου αφορούν σπουδαστές που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους σε κολέγια πριν αρχίσει η ισχύς τής νέας ευρωπαϊκής οδηγίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου